Ο μινιμαλισμός στην τέχνη μπορεί να γεννήθηκε στην Αμερική στις δεκαετίες  του ’60 και του ‘70 ως απάντηση στον  αφηρημένο εξπρεσιονισμό και τον μοντερνισμό, στην χώρο της συσκευασίας ωστόσο άργησε αρκετά να κάνει την εμφάνισή του.

Μέχρι πολύ πρόσφατα, τα έντονα χρώματα, οι εναλλαγές στην τυπογραφία, οι απεικονίσεις, τα ζωηρά σχήματα και ο πλούτος της πληροφορίας είχαν τον κύριο και μοναδικό λόγο σε κάθε συσκευασία προϊόντος καθώς αυτά ήταν τα στοιχεία που θεωρούνταν ως τα πλέον θελκτικά στην αντίληψη των καταναλωτών. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, παρατηρείται μία στροφή σε πιο μινιμαλιστικές προσεγγίσεις που δίνουν έμφαση στο ίδιο το προϊόν παρά στο «περιτύλιγμά» του. Ενδεικτικά παραδείγματα εταιρειών που έχουν υιοθετήσει μία πιο μινιμαλιστική προσέγγιση αποτελούν η Apple και η IKEA.

Έτσι λοιπόν, με την εμφάνιση του μινιμαλισμού στη βιομηχανία της συσκευασίας γίνεται μεταστροφή σε μία νέα εποχή όπου πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει η απλότητα, η καθαρότητα και η σαφήνεια του μηνύματος.

Γιατί όμως οι μινιμαλιστικές συσκευασίες κερδίσουν έδαφος;

1. Βιωσιμότητα

Οι μινιμαλιστικές συσκευασίες χρησιμοποιούν λιγότερα υλικά με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική μείωση στην παραγωγή αποβλήτων. Συνήθως, δημιουργούνται από ανακυκλωμένα ή βιοδιασπώμενα υλικά μειώνοντας το περιβαλλοντικό  αποτύπωμα των εταιρειών που υιοθετούν τον μινιμαλισμό στις συσκευασίες.

2. Βελτιωμένη εμπειρία καταναλωτή

Η καθαρότητα που συνοδεύει τις μινιμαλιστικές συσκευασίες σε συνδυασμό με την απλότητα, δίνουν την ευκαιρία στον καταναλωτή να επικεντρωθεί στην αλληλεπίδραση του με το προϊόν, απλοποιώντας του την εμπειρία.

3. Value for Money Επιλογή

Είναι μια βιώσιμη επιλογή για τις εταιρείες, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση του κόστους. Με τη χρήση λιγότερων υλικών και απλοποιημένων σχεδίων, οι εταιρείες μπορούν να μειώσουν τα έξοδα παραγωγής και να σημειώσουν σημαντική διαφορά στο ταμείο τους.

4. Brand Awareness

Αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο για να ενισχύσουν τη φήμη των εταιρειών και να μεταφέρουν, με το πιο απλό τρόπο, ηχηρά μηνύματα για τις αξίες τους και το όραμά τους. Συνήθως, εταιρείες που αξιοποιούν τις μινιμαλιστικές συσκευασίες έχουν ως στόχο να αναδείξουν την περιβαλλοντική τους συνείδηση και τον σύγχρονο χαρακτήρα τους που ταυτίζεται με τις τάσεις της εποχής. Άλλωστε το 92% των καταναλωτών τάσσεται υπέρ των εταιρειών που χρησιμοποιούν μινιμαλιστικές συσκευασίες από βιοδιασπώμενα και φιλικά για το περιβάλλον υλικά (πηγή: Sustainable Packing Study).

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά μιας μινιμαλιστικής συσκευασίας;

1. Less is More

Χαρακτηρίζεται από την απλότητα, υιοθετώντας τη φιλοσοφία του “less is more”, αποφεύγοντας τις περιττές λεπτομέρειες.

2. Κομψότητα & Πολυτέλεια  

Διακρίνεται από απλές γραμμές και καθαρά σχήματα που δημιουργούν μία αίσθηση κομψότητας και πολυτέλειας. Ο μινιμαλισμός άλλωστε ως έννοια έχει ταυτιστεί αποκλειστικά με την πολυτέλεια.

3. Ενότητα & Αρμονία  

Αξιοποιεί τη χρήση του μονόχρωμου «λευκού» χώρου, που δίνει την αίσθηση της ενότητας και της αρμονίας και αναδεικνύει περιορισμένες και συγκεκριμένες χρωματικές παλέτες.

4. Φιλική Εμπειρία Χρήστη  

Χρησιμοποιεί σαφή τυπογραφία ενώ αποφεύγει τον συνδυασμό διαφορετικών γραμματοσειρών για να δημιουργήσει μία ελκυστική και φιλική προς τον χρήστη εμπειρία.

5. Έμφαση στη Λειτουργικότητα

Δίνει έμφαση στη λειτουργικότητα καθώς κάθε στοιχείο του σχεδιασμού έχει τοποθετηθεί για να εξυπηρετήσει έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό είτε για να προστατέψει το προϊόν είτε για να μεταφέρει ουσιαστική πληροφορία.

6. Φιλική προς το Περιβάλλον

Κάνει χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικά, από ανακυκλώσιμο χαρτί και βιοδιασπώμενο πλαστικό έως φυτικά προϊόντα που είναι βιώσιμα αλλά εξυπηρετούν και στη σύνθεση ενός άρτια αισθητικού αποτελέσματος.

Συμπερασματικά

Ο μινιμαλισμός στον χώρο της συσκευασίας ήρθε για να μείνει ως ένα σύγχρονο κίνημα με στόχο την υπεύθυνη κατανάλωση και την ορθή περιβαλλοντική διαχείριση.  Με την υιοθέτηση της απλότητας, της λειτουργικότητας και της βιωσιμότητας, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν σημαντικό αντίκτυπο με λιγότερα μέσα. Αυτή η προσέγγιση δρα αποτελεσματικά τόσο στην προστασία του περιβάλλοντος όσο και στους ευαισθητοποιημένους καταναλωτές που επιζητούν να κάνουν τις αγορές τους από εταιρείες με «πράσινη συνείδηση».